اصفهان، شهرک صنعتی امیرکبیر

خیابان عطاالملک-فازاول-پلاک155

شماره تماس

۰۹۱۳-۶۳۳۲۲۰۲

031-33869539 داخلی 5

۰۹۱۳-۶۳۳۲۲۰2

031-33872428

0913-4142562

انواع فلز و کاربرد آنها

انواع فلز

انواع فلز و کاربرد آنها

چند نوع فلز وجود دارد؟

طبق گزارش انجمن سلطنتی شیمی، 94 فلز در جدول تناوبی وجود دارد و هر کدام را می توان به روش های مختلف طبقه بندی کرد. با این حال، رایج ترین طبقه بندی انواع فلز بر اساس محتوای آهن است.

وقتی به محتوای آهن نگاه می کنیم، می توانیم فلزات را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • فروس (حاوی آهن)
  • غیر آهنی (فاقد آهن)
  • آلیاژها (شامل چندین فلز و عناصر دیگر)

همه انواع فلز دارای خواص منحصر به فردی هستند و بسته به نقطه ذوب، چگالی و چکش خواری آنها، برخی از آنها برای اهداف خاصی بهتر از سایرین مناسب هستند. در زیر، کاربردها و کاربردهای سه نوع فلز رایج مورد استفاده در کارهای صنعتی و همچنین آلیاژهای آنها را بیان خواهیم کرد.

فولاد

فولاد رایج ترین فلز در دنیای مدرن است. این یک آلیاژ آهنی است که معمولاً از 99٪ آهن و 1٪ کربن ساخته می شود. در حالی که فولاد قوی‌ترین فلز روی زمین نیست (تنگستن این نام را می‌گیرد)، نسبت به برخی از همتایان قوی‌تر خود، شکننده‌تر و شکل‌پذیرتر است، که آن را برای مصارف صنعتی ایده‌آل می‌کند.

کربن 1 درصد موجود در آلیاژ به اکثر فولادها اجازه می دهد تا استحکام آهن را حفظ کنند و در عین حال آن را کمتر سنگین، چگالی کمتر و آسیب پذیری کمتری در برابر خوردگی کنند.

فولاد
فولاد

کاربردهای فولاد

تولیدکنندگان سالانه نزدیک به دو میلیارد تن فولاد در 3500 گرید مختلف تولید می کنند. بسته به درجه، فولاد را می توان برای پروژه ها در هر اندازه، از آسمان خراش ها تا ابزار جراحی استفاده کرد. هزینه ساخت آن نسبتا کم است که آن را برای تولید انبوه ایده آل می کند.

یکی از نکات منفی استفاده از فولاد این است که بیشتر گریدها در برابر اکسیداسیون آسیب پذیر هستند و در صورت عدم محافظت یا تمیز نشدن می توانند زنگ بزنند.

آلیاژها و ترکیبات فولاد

سه نوع اصلی فولاد وجود دارد:

فولاد کربنی : فولاد کربنی، اساسی ترین نوع از سه نوع، معمولاً فقط از کربن و آهن ساخته می شود. بسته به درصد کربن، می توان آن را به عنوان فولاد کم، متوسط و پر کربن طبقه بندی کرد. هر چه درصد کربن بیشتر باشد، فولاد قوی تر و گران تر است.

فولاد آلیاژی : فولاد آلیاژی یک اصطلاح عمومی برای هر فولادی است که با افزودن عنصر دیگری در کنار کربن و آهن تغییر می‌یابد. این باعث می شود که فولاد برای یک پروژه قابل تنظیم باشد. رایج ترین عناصر اصلاح کننده عبارتند از منگنز، وانادیم، نیکل، تنگستن و کروم (که فولاد ضد زنگ می سازد)

فولاد ضد زنگ : فولاد ضد زنگ به طور خاص برای تمرکز بر مقاومت در برابر خوردگی تولید می شود. افزودن کروم به نسبت آهن/کربن، مانع کوچکی در سطح فلز به هنگام خوردگی ایجاد می کند که از خود فولاد محافظت می کند. فولاد ضد زنگ در بسیاری از وسایل و ابزارهای با تماس بالا از جمله ابزار جراحی و کارد و چنگال استفاده می شود.

مس

مس در حالی که به اندازه فولاد محبوب نیست، بیش از 6000 سال است که در تولیدات صنعتی استفاده می شود. در مقایسه با سایر فلزات، مس رسانای الکتریکی بالایی است، رسانای حرارتی بالایی است و تا حد زیادی در برابر خوردگی مقاوم است. اما علیرغم مزایای بسیار، مس در حال حاضر به دلیل قیمت پایین تر، به طور معمول با آلومینیوم و پلاستیک در تولید انبوه جایگزین می شود.

مس
مس

موارد استفاده و کاربردهای مس

امروزه مس عمدتاً در قطعات الکترونیکی، لوله‌کشی و مخابرات استفاده می‌شود، اما به طور گسترده در سراسر جهان در مصنوعات از گلدان تا مجسمه آزادی دیده می‌شود. خواص غیر خورنده مس باعث ماندگاری بسیار زیاد و نگهداری کم آن می شود.یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین آلیاژهای مس ، کاپر نیکل میباشد که در انواع لوله کاپرنیکل و یا ورق کاپر نیکل موجود است .

آلیاژها و ترکیبات مس

آلیاژهای مس بیشتر از مس خالص در تولید صنعتی استفاده می شوند و هر کدام ویژگی های مثبت مس خالص را همراه با مزایای منحصر به فرد خود به همراه دارند.

برنج

برنج یک آلیاژ مس است که با افزودن 10 تا 20 درصد روی ایجاد می شود. افزودن روی، برنج را به شکل شکل پذیرتری از مس تبدیل می کند. برنج معمولا در جواهرات، هنر، آلات موسیقی، مبدل های حرارتی و فشنگ های مهمات استفاده می شود.

برنز

برنز عمدتاً با افزودن قلع و فسفر ساخته می شود، اما می توان آن را با سرب، روی یا آلومینیوم نیز ساخت. برنز ساخته شده با قلع و فسفر دارای مقدار زیادی پلاستیسیته است که با گذشت زمان سخت می شود و برای محصولاتی مانند فنرها، ورق ها، پمپ ها و یاتاقان ها استفاده می شود. برنز ساخته شده با آلومینیوم بسیار مقاوم در برابر حرارت است و در سکه ها، قطعات کشتی، سخت افزارهای دریایی و دریچه ها یافت می شود.

آهن

آهن ممکن است جزء اصلی فولاد باشد، اما دارای طیف گسترده ای از خواص مفید در شکل خالص آن نیز می باشد. با توجه به اینکه 5 درصد از پوسته زمین از آهن تشکیل شده است، یافتن این جزء فلزی آسان است و در نتیجه اجرای آن کم هزینه است. از نظر استحکام، هزینه و تطبیق پذیری آهن، جای تعجب نیست که 90 درصد فلزات ساخته شده بر پایه آهن هستند.

موارد استفاده و کاربرد آهن

آهن خالص به طور گسترده در ظروف پخت و پز، وسایل تولید گرما (مانند اجاق گاز) و ماشین آلات سنگین استفاده می شود. نقطه ذوب بالا و استحکام قوی، پایداری و ایمنی را در محیط های با دمای بالا فراهم می کند.

آلیاژها و ترکیبات آهن

بیش از دوجین آلیاژ آهن در تولید صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بسته به نوع استفاده، دو نوع و روش اصلی برای آهن وجود دارد:

فرفورژه : آهن فرفورژه از آهن خالص با 1% تا 2% محصول جانبی ذوب غیرعمدی حاوی سیلیکون، گوگرد، فسفر و آلومینیوم تشکیل شده است. بسیار چکش خوار است و با حرارت دادن و سپس شکل دادن به قطعات آهن ایجاد می شود.

چدن : چدن (که اغلب در ظروف با کیفیت بالا استفاده می شود) معمولاً به عنوان آهن خاکستری نیز شناخته می شود و حاوی 2٪ تا 4٪ کربن همراه با مقادیر کمی سیلیکون و منگنز است. چدن قوی است، اما قبل از اینکه خم شود یا کشیده شود، می شکند.

کاپ متال متخصص شماست

هر پروژه دارای نوع خاصی از فلز است که به بهترین وجه برای موفقیت آن مناسب است. کاپ متال مجموعه وسیعی از فولاد، مس، برنج و برنز را به همراه ابزارهایی که برای اندازه، شکل دادن و برش مواد خود نیاز دارید، حمل می کند.

کاپ متال با سالها تجربه ترکیبی در صنعت فلز، می‌تواند شما را در خواص فلزات و آلیاژهای احتمالی خود راهنمایی کند و موردی را که برای پروژه شما مناسب است بیابد. و بدون حداقل مقدار سفارش، می توانیم هر پروژه ای را انجام دهیم، مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشد.

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار:

جستجو در محتوا

جستجو

سایر مطالب

ارسال پیام برای ما