اصفهان، شهرک صنعتی امیرکبیر

خیابان عطاالملک-فازاول-پلاک155

شماره تماس

۰۹۱۳-۶۳۳۲۲۰۲

031-33869539 داخلی 5

۰۹۱۳-۶۳۳۲۲۰2

031-33872428

0913-4142562

چرا مس بهترین انتخاب برای اتصالات الکتریکی است؟

مس

چرا مس بهترین انتخاب برای اتصالات الکتریکی است؟

نزدیک به 200 سال است که مس ماده انتخابی برای اتصالات الکتریکی است. از زمان اختراع آهنربای الکتریکی و تلگراف در اوایل دهه 1800،و به ویژه با اختراع تلفن در سال 1876، گسترش بیشتری پیدا کرد.

امروزه از کانکتورهای الکتریکی مسی هنوز در مخابرات، تولید، توزیع و انتقال برق استفاده می شود.

چرا برای اکثر سیم کشی های برق از مس استفاده می شود؟

برای اینکه جریان الکتریکی از فلزات عبور کند، منبع انرژی باید در برابر جریان مقاومت کند. هرچه سطح مقاومت کمتر باشد، رسانایی الکتریکی یک فلز بیشتر است. و از آنجایی که سیم مسی دارای سطح مقاومت پایینی است، یک رسانای الکتریکی فوق العاده است.

مس نیز یک ماده فوق العاده انعطاف پذیر است. کانکتورها و سیم کشی های الکتریکی باید جریان زیادی از برق را در یک زمان تحمل کنند، اما اکثر فلزاتی که اینجریان الکتریکی را تحمل می کنند به راحتی خم نمی شوند. از سوی دیگر، مس دارای سطح ایده آل ضخامت برای رسیدگی به سطوح برق خانگی است، در حالی که هنوز قابل مانور است.

در نهایت، مس نسبت به سایر فلزات اکسیداتیو کمتری دارد. احتمالاً هنگام صحبت از زنگ زدگی در مورد اکسیداسیون شنیده اید. این واکنش زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن و رطوبت موجود در هوا با سطح فلز واکنش می دهند. این واکنش باعث خوردگی فلز می شود که پوششی زنگ ایجاد می کند.

مس زنگ نمی زند اما پتینه ای سبز رنگ به نام اکسید مس تولید می کند. با این حال، برخلاف زنگ زدگی، این پوشش از فلز در برابر خوردگی محافظت می کند بدون اینکه در رسانایی تداخل ایجاد کند.

سیم کشی آلومینیومی در مقایسه با مس چگونه است؟

در حالی که آلومینیوم را می توان برای کاربردهای الکتریکی نیز استفاده کرد، مس به دلایل مختلفی دست بالا را دارد.

برای شروع، آلومینیوم رسانایی کمتری نسبت به مس دارد و همچنین بیشتر مستعد اکسیداسیون است. اکسید آلومینیومی که روی سطح تشکیل می شود مانند اکسید مس رسانا نیست، به این معنی که می تواند جریان الکتریسیته را کند کند. برای مبارزه با این اکسیداسیون، آلومینیوم نیاز به کرم آنتی اکسیدان دارد تا روان شود.

هنگام مقایسه کانکتورهای الکتریکی آلومینیومی و مسی، باید مسائل ایمنی را نیز در نظر بگیرید. آلومینیوم با گرم شدن و سرد شدن منبسط و منقبض می‌شود، بنابراین سیم‌کشی آلومینیومی می‌تواند به مرور زمان شل شود که آن را به یک خطر بزرگ آتش‌سوزی تبدیل می‌کند.

در حالی که این مسائل ایمنی را می توان کاهش داد، نیاز به ملاحظات خاصی دارد. اینها می توانند شامل وسایل منحصربفردی باشند که سیم کشی آلومینیومی، قطع کننده های خطای قوس الکتریکی، و سیم مسی “Pig-tailing” برای انتهای سیم های آلومینیومی را تکمیل می کنند. از سوی دیگر، سیم کشی مسی برای استفاده بسیار ایمن تر است و به اقدامات احتیاطی کمتری نیاز دارد.

این ویژگی ها مس را به ماده ای بسیار بهتر برای سیم کشی برق در فضاهای تنگ تبدیل می کند. بین انعطاف پذیری، مقاومت در برابر انبساط حرارتی و ملاحظات ایمنی کلی فلز، به سادگی انتخاب بهتری است.

برخی از بهترین روش ها برای اتصال دهنده های الکتریکی مسی چیست؟

اگرچه اتصالات الکتریکی مسی مشکلات ایمنی کمتری نسبت به آلومینیوم دارند،ولی برق همچنان خطرناک است. بنابراین اگر روی یک پروژه سیم کشی کار می کنید، حتماً اقدامات احتیاطی ایمنی را رعایت کنید.

هنگام استفاده از هادی های الکتریکی مسی، دقت کنید:

  • از اتصالات سیم مسی مناسب برای اندازه و تعداد سیم هایی که وصل می کنید استفاده کنید.
  • فقط از کانکتورهای مسی الکتریکی استفاده کنید که UL (آزمایشگاه های Underwriters) توصیه می کند.
  • مطمئن شوید که انتهای سیم به طور کامل توسط اتصالات پوشانده شده است. نوار سیم برق جایگزین مطمئنی برای پوشاندن سیم در معرض دید نیست.
  • وقتی سیم‌ها را دوباره وصل می‌کنید، ممکن است انتهای آن آسیب ببیند. برای اطمینان از ایمن‌ترین اتصال ممکن، انتها را کوتاه کنید و عایق را دوباره ببندید.
  • هنگامی که کارتان تمام شد، با کشیدن آرام سیم‌ها، مطمئن شوید که اتصال برقرار است.

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار:

جستجو در محتوا

جستجو

سایر مطالب

ارسال پیام برای ما